Vitaliteit tijdens het werk

Werken en gezond én gelukkig zijn: niet voor iedereen even makkelijk, maar het is echt mogelijk! Het heeft allemaal te maken met keuzes maken en of je jezelf op de eerste plaats zet. Vitaliteit tijdens je werk maakt je vrolijker, actiever en vooral productiever.

Maar (hoe) krijg je dat thuis of op de werkvloer voor elkaar? En wat betekent vitaliteit tijdens het werk?
Vitaliteit: simpel gezegd betekent dit lekker en gezond in je vel zitten. Je hebt voldoende energie, motivatie en veerkracht. Op je werk én in je vrije tijd. Veel mensen denken dat je vitaliteit vooral realiseert door te sporten. Vitaliteit is het gevolg van een gezonde leefstijl en daar is sporten/bewegen een onderdeel van.

Een gezonde leefstijl….wat houdt dat nu precies in? Het is belangrijk dat je een gezonde balans creëert op het gebied van:

  • Sporten/bewegen
  • Voeding
  • Hydratatie
  • Slaap
  • Werk
  • Sociale contacten
  • Ontspanning
  • Ademhaling
Vitaliteit tijdens het werk

Waarom is vitaliteit tijdens het werk belangrijk?

Een gezonde leefstijl ontwikkel je niet alleen in je vrije tijd: het gaat om een gezonde balans op alle vlakken. Veel mensen brengen een groot deel van de dag door met werk. Het is dan ook van belang dat iedereen binnen het bedrijf vitaal en gezond is. Stress en spanning heeft nadelig effect op je vitaliteit en gezondheid. Als er een goede balans tussen werk en privé is, ben je als mens ook gelukkiger en functioneer je beter.

Als je middels een gezonde leefstijl jezelf vitaler voelt dan ben je:

  • Productiever
  • Effectiever
  • Creatiever
  • Vrolijker
  • Minder gestrest
  • Minder vaak ziek
  • Minder vatbaar voor een burn-out

In veel bedrijven wordt er al op diverse manieren aandacht geschonken aan vitaliteit op de werkvloer, maar daarnaast is het erg belangrijk dat je als werknemer ook goed voor jezelf zorgt. Vandaar hieronder concrete tips om die vitaliteit bij jou tijdens het werk (op locatie of thuis) te verhogen.

Neem op tijd pauze (bv 10 à 15 minuten). In de ochtend voor de lunch en in de middag na de lunch: water/thee met gezonde snack. Loop even weg van de werkplek naar de kantine of een andere ruimte zodat je ook echt niet bereikbaar bent en zodat je je benen kunt strekken. Iedereen heeft recht op pauze tijdens het werk.

Zorg dat je voldoende water drinkt: bv een kan water op je bureau of een glas dat je iedere keer bijvult. Na zuurstof is water het belangrijkst voor de menselijke gezondheid. Het houdt je vochtbalans op peil, het heeft een transportfunctie: voert afvalstoffen af en zorgt dat bouw- en voedingsstoffen bij je cellen komen, helpt je spijsvertering, zorgt voor een mooiere huid, etc. Als je voldoende drinkt, moet je ook vaker naar de wc waardoor je ook weer even je benen kan strekken.

Indien mogelijk kun je ook naar een wc op een andere verdieping lopen zodat je de trap op en neer loopt. Het is sowieso belangrijk dat je minstens één keer per uur even achter je beeldscherm vandaan kom.

Indien mogelijk: wissel af met een sta en zit werkplek.

Haal een frisse neus in de pauze. Je kunt bv de lunch mee naar buiten nemen en een wandeling maken of je eet de 1e helft van de pauze je lunch in de kantine en loopt daarna nog even naar buiten.

Heb je een telefonische afspraak? Het woord mobiele telefoon zegt al voldoende: sta op achter je laptop en loop binnen of buiten een rondje. Dan heb je weer extra beweging….over efficiënt bezig zijn gesproken!

Als je tijdelijk thuis werkt, stop dan op tijd. Wellicht was je voorheen later thuis door de reistijd, maar daardoor hoef je nu niet langer door te werken. Dat is een voordeel van thuiswerken.

Zorg voordat je een afspraak in gaat eerst goed voor jezelf: eten/drinken/naar wc. Onder het motto: als je goed voor jezelf zorgt, kun je er ook helemaal voor de ander zijn. Indien de klant eerder arriveert, geef je hem/haar kopje thee/koffie en informeer je de klant dat jij op het afgesproken tijdstip bv 9 uur hem/haar ophaalt voor de afspraak. De klant weet niet beter dat hij/zij om 9 uur een afspraak heeft. Als je eerder klaar bent, kun je de klant natuurlijk eerder ophalen.

Een vergadering is geen excuus om niet voor jezelf te zorgen. Het is normaal om tijdens een vergadering voldoende te drinken, te eten en ook om tussendoor naar de wc te gaan. Het kan zijn dat jouw collega’s daar anders over denken, maar dan kan jij laten zien dat je goed voor jezelf zorgt.

Alles heeft te maken met communiceren, dus informeer je collega’s dat je werkt aan een gezonde leefstijl en dan hebben ze er alle begrip voor. En….zien is doen….wellicht ben je juist een inspiratie voor jouw collega’s!

Samen aan de slag gaan met een Fitcoach kan een positieve bijdrage leveren aan jouw vitaliteit.

Succes!

Vragen hierover?

Wil je hier meer over weten?

NAAR BE FIT ONTBIJT

GRATIS PROEFLES?
Doe mee en schrijf je nu in.

GRATIS PROEFLES?
Doe mee en schrijf je nu in.

JOIN THE BE FIT EXPERIENCE

VRAGEN OF MEEDOEN?

Neem contact met ons op

FITCOACHES

BE FIT CAMP AMSTERDAM
Maureen van der Veen
Bel of App  +31 6 44 60 79 49

BE FIT CAMP BREDA
Robert Braber
Bel of App  +31 6 30 71 53 80

BE FIT CAMP CULEMBORG
Marleen Lodder
Bel of App  +31 6 14 31 68 09

BE FIT CAMP WAALRE
Marianne Vliegenthart – Thelosen
Bel of App  +31 6 38 90 98 24

Lucilla van der Vorst
Bel of App  +31 6 44 35 33 96

    Chat openen