Gezonde leefstijl….

Graag neem ik je mee op rondreis door de verschillende onderdelen rondom dit onderwerp.

Iedere dag kun je starten en wees vooral niet te streng voor jezelf. Al start je met 1 onderwerp onder de loep te nemen, dan is de 1e stap al gezet. Wellicht voel je je door enkele kleine aanpassingen al vitaler en dat zorgt er vaak voor dat je bereid bent om een 2e stap te zetten. Indien jij jezelf en je lichaam geeft wat het nodig heeft, gaat het uiteindelijk voor je werken en ga je letterlijk en figuurlijk beter in je vel zitten. Doe datgene wat je doet consequent en laat je verrassen.

Kom, we gaan op reis en we starten bij het 1e onderwerp!

Voeding

Zorg dat je uitgebalanceerd eet. Veel mensen eten vaak wel gezond, maar niet altijd uitgebalanceerd. Je hebt meer dan 100 miljard cellen en elke cel heeft een specifieke functie. Voor al deze functies zijn specifieke voedingsstoffen nodig. Om optimaal te kunnen functioneren, heb je dus alle voedingsstoffen nodig….niet 3 of 4 keer in de week, maar elke dag!

Hydrateren

Drink minimaal 2 liter water verdeeld over de dag. Water heeft een transportfunctie: het vervoert voedingsstoffen naar de cellen en helpt afvalstoffen te verwijderen. Daarnaast is het van belang voor een mooie egale huid, soepele gewrichten, (vet)verbrandingsproces, betere concentratie en goede spijsvertering. Ons lichaam bestaat voor circa 75% uit water en het zou
fijn zijn als dat regelmatig wordt ververst. Wat denk jij?

Fitcoach Marianne Vliegenthart gezonde leefstijl

Rust/ontspanning

Regelmatig ontspannen en voldoende rust nemen, zorgt ervoor dat je je beter kan concentreren en meer kan genieten van het leven. Vandaag de dag heeft iedereen het vooral heel druk en ‘moeten’ ze vooral heel veel. Het kan dan helpen om de woorden ‘ik moet’ in ‘ik mag’ te veranderen of jezelf af te vragen of datgene echt vandaag ‘moet’ of om eens na te denken of datgene dat je dagelijks doet nog wel je passie is (als je namelijk iets ‘moet’ klinkt dat niet echt gepassioneerd).

Door preventief goed voor je lichaam en geest te zorgen, kom je erachter dat het echt beter kan. Voldoende en goede nachtrust is belangrijk en zorgt ervoor dat je lichaam goed kan herstellen. Start en eindig de dag zonder social media of televisie zodat je niet overprikkeld de dag start of gaat slapen.

Een ochtendritueel heeft tot resultaat dat je de dag in alle rust start, je echt even tijd voor jezelf hebt en je kunt het op de manier invullen die bij jou past. Heb je een druk gezinsleven en lukt het je overdag niet om tijd voor jezelf in te plannen (o.a. lezen: voeding voor de mind, meditatie, wandelen, yoga, 7 minute workout, etc), sta dan 0,5 – 1 uur eerder op zodat je echt even tijd voor jezelf hebt. Uit eigen ervaring kan ik inmiddels vertellen dat het een mooie manier is om de dag te starten en dat het ook daadwerkelijk wat oplevert. Okay, het is in het begin even wennen, maar als je merkt dat het je wat brengt, wordt het vanzelf onderdeel van je leefstijl. In het weekend laat ik het los, gewoon omdat dat kan.

Zorg gedurende de dag ook voor voldoende ontspanningsmomenten. Als je niet genoeg tijd neemt om te ontspannen, kun je je gespannen en gestrest voelen. Als stress op de lange termijn niet wordt aangepakt, kan dit tal van gezondheidsproblemen veroorzaken.

 

Bewegen/Sporten

Bewegen is voor iedereen belangrijk. Het draagt bij aan o.a. jouw gezondheid, vitaliteit, kracht van je botten en spieren, geestelijke gezondheid en humeur. Het is niet belangrijk voor welke sport, workout of bewegingsactiviteit je kiest. Er zijn zoveel opties om te bewegen: wandelen, fietsen, hardlopen, tuinieren, dansen, touwtje springen, hoelahoepen, baantjes trekken, in groepsverband sporten, yoga, kracht oefeningen, etc, etc. Wellicht word je wel extra gemotiveerd als je de muziek aan zet. Ga nadenken, voelen waar jij blij van wordt. Als jij datgene doet waar jij blij en gelukkig van wordt dan is de kans groot dat je het meerdere dagen in de week of zelfs dagelijks kan integreren in jouw leefstijl.

Zelf start ik iedere ochtend met de 7 minute workout omdat dat voor mij werkt. Er zijn zoveel diverse 7 minute workouts die voor afwisseling zorgen en als ik er in de ochtend mee start, hoef ik er de rest van de dag niet meer mee bezig te zijn wanneer ik deze inplan. Tenslotte ideaal omdat 7 minuten workout voor iedereen dagelijks te organiseren is.

Tenslotte….

Goed voor jezelf zorgen is belangrijk. Het is niet altijd even makkelijk in onze hectische maatschappij. Een nadeel is dat een lichaam niet altijd direct reageert als het minder voeding, rust krijgt, beweegt of minder wordt gehydrateerd. Het gevolg is dat men zich er minder van bewust is, want men kan op karakter veel bewerkstelligen. Als ons lichaam fluistert nemen we het niet altijd serieus…..we wachten vaak totdat het schreeuwt. Je hoort iemand wel eens zeggen: “ik heb ineens last van….”, maar vaak is dit niet ineens. Dit in tegenstelling tot een auto die zonder brandstof, water, olie of na lang stilstaan, niet rijdt.

Goed voor jezelf zorgen is een investering. Je krijgt er iets voor terug dat onbetaalbaar is. Werken aan een gezonde leefstijl vraagt om discipline, doorzettingsvermogen en vooral zelfliefde, want uiteindelijk doe je het allemaal voor jezelf!

En ben jij klaar voor een verandering in jouw leven….ga jij voor 1 dag of de 1e dag?
Wil je graag dat ik jou daarbij help, neem dan vandaag nog contact op met mij.

Succes!

Contact opnemen?

JOIN THE BE FIT EXPERIENCE

VRAGEN OF MEEDOEN?

Neem contact met ons op

FITCOACHES

BE FIT CAMP AMSTERDAM
Maureen van der Veen
Bel of App  +31 6 44 60 79 49

BE FIT CAMP BREDA
Robert Braber
Bel of App  +31 6 30 71 53 80

BE FIT CAMP CULEMBORG
Marleen Lodder
Bel of App  +31 6 14 31 68 09

BE FIT CAMP WAALRE
Marianne Vliegenthart – Thelosen
Bel of App  +31 6 38 90 98 24

Lucilla van der Vorst
Bel of App  +31 6 44 35 33 96

    Chat openen